سینمای نوآر ، تنها در این ژانر سینمایی می توان به تماشای فیلم های سیاه و سفید با داستانی پیچیده و درامی جنایی همراه با دیالوگ های ضریف و جذاب نشست و لذت برد
در بین سال های ۱۹۴۰ تا۱۹۵۹سینما و یاهمان ژانر نوآر به گفته بسیاری از منتقدان و پژوهشگران سینمای جهان به دلیل استفاده از فضاهای گاهن تاریک و سیاه و سفید ، با سایه های کشیده ؛ قهرمان های منزوی و شکست خورده که کم شباهت به سبک اکسپرسیونیسم نیز نبوده و بسیاری نیز ریشه ژانر نوآر را در سبک اکسپرسیونیم می دانند ظهور و به اوج خود رسید.
اصطلاح نوآر بار اول توسط نینو فرانک در سال ۱۹۴۶ به کار رفت. البته این اصطلاح تا مدتها بعد رواجی نیافت و بسیار باید زمان میگذشت تا این اصطلاح وارد بحثهای تئوریک سینمایی شود. سرانجام در دهه ۷۰ بود که اصطلاح نوآر بهطور گسترده استفاده شد. با جاافتادن اصطلاح سینمای نوآر در آمریکا در اواسط دهه ۷۰ کم کم منتقدان بیشتر در باره این فیلمها نوشتند و قواعد و اصول این گونهی سینمایی بیشتر برای تماشاگران روشن شد. برخی ویژگی های فیلم های نوآر و نئو نوآر را اینگونه توصیف می کنند: استفاده ازنورهای کم مایه و برگرفته از سینمای اکسپرسیونیسم ، سایه های بلند.(شاهین مالت) اغلب داستان های این ژانر در شب اتفاق می افتد. طرح داستانی اغلب فیلمنامه ها دارای پیچیدگی های خاص است. استفاده از فلاش بک های تو در تو در سیر داستان و همچنین بکار گیری از لوکیشن هایی همچون خیابان های تاریک و نم زده و متروک وخیس باران استفاده از تکنیک سینما اسکوپ. بکار بردن زیاد از لنز واید و قاب بندی مورب
اما از دیگرنکات مهم در ژانر نوآر پایان غم انگیری است که شخصیت اصلی و یا همان قهرمان داستان را به محکوم به مرگ و نابودی و فنا می کند.
اما ازفیلم های شاخص درتاریخ سینمای جهان دراین سبک را می توان به فیلم های زیر اشاره کرد: بانویی از شانگهای – The Lady from Shanghai، ۱۹۴۷ غرامت مضاعف – Double Indemnity، ۱۹۴۴ لورا – Laura، ۱۹۴۴ خواب ابدی – The Big Sleep، ۱۹۴۶ در مکانی پرت – In a Lonely Place، ۱۹۵۰
دردنیای بی پایان سینمای جهان و در بین سبک های مختلف و بسیار متنوع ، این سبک نیز در بین مخاطبین خود جای مناسبی را باز کرده است. این سبک همچنان ادامه دارد و بسیاری ازکارگردان های جهان همچنان پایند به این سینما و یا برخی از خصوصیت های آن هستند و همچنان دربرخی آثار خود استفاده می کنند.
نویسنده خوب و خوش قلم بی شک به عنوان یکی از ارکان اصلی تولید و ساخت یک مجموعه تلویزیونی محسوب می شودکه بود و نبودآن می تواند نقش تعیین کننده ای در مجموعه داشته باشد ادامه مطلب…
ریحانه پارسا درروز سیزدهم فروردین به سبک دروغ سیزده خبر ازدواج اش را منتشر کرد ریحانه پارسا وخبرازدواج ؛ یک شوخی خبر ساز یا یک دروغ سیزدهی بازیگر جوان تلویزیون که با سریال پدر خوش ادامه مطلب…
0 دیدگاه