خواص شکلات تلخ

خواص شکلات تلخ، از تقویت حافظه و کاهش دهنده موثر در استرس تا یک آنتی اکسیدان قوی برای بدن را می توان ازخواص شکلات تلخ دانست

شکلات از نوع تلخ، یکی از پرطرفدارترین های دنیا که در بین تمامی اقشار و مردم جهان به عنوان یکی از خوشمزه ها یاد می شود. اما این محصول پر طرفدار اما تلخ دارای خواص و فواید بسیاری است که ما در این پست به برخی از آنها به صورت کلی اشاره خواهیم کرد، پس تا پایان این پست، با ما همراه باشید.

اگر شماهم جز افرادی هستید که علاقه بسیار زیادیه به خوردن انواع شیرینی جات و شکلات دارید، بدون شک با محصولی به نام شکلات تلخ نیز به خوبی آشنایی دارید.این محصول ازدانه های درخت کاکائو فرآوری می شود ویک محصول سرشار از آنتی اکسیدان است.اما قبل از هرچیزی بیاید کمی درباره تاریخچه این شکلات و دانه های کاکائو بدانیم؛

کشت کاکائو از ۱۲۵۰ سال قبل ازمیلاد از آمازون آغاز شد وبا اینکه این محصول برای اولین بار در این منقطه تهیه و کشت شد اما امروزه بیشتر سهم تولید کاکائو در جهان را کشورهای آفریقایی تشکیل می دهند.اما نکته قابل توجه برای ما شاید این باشد که، کاکائو را به دلیل شکل درخت و نوع آن می توان جز خانواده سبزی ها قلمداد کرد.

امروزه با توجه به شناخت کامل از خواص این محصول، از انواع شکلات ها برای پذیرایی، خوراک و تغذیه و گاهی برای درمان و پیشگیری نیز استفاده می کنند.امروزه انواع شکلات تلخ درشکل، نوع و درصد های تلخی متنوع تهیه و تولید می شود که هرکدام ازآنها می توانند دارای خواص متعددی باشند.

برای همین منظور به برخی از خواص شکلات تلخ بطور کلی اشاره خواهیم کرد.

خواص شکلات تلخ

ضد التهاب، آنتی اکسیدان قوی و آرامش دهنده قلب؛ شکلات تلخ دارای فلاوانول است که در بدن باعث تولید اکسید نیتریک می‌شود، این ماده موثر باعث بهبود در جریان و گردش خون شده و همین موضوع می تواند باعث کاهش فشار خون و در نهایت کاهش برخی بیماری های قلبی و انواع سکته در افراد شود.

منشا و عوارض برخی التهاب های می تواند روی بدن و ظاهر ما نمایان شود، زیرا التهاب پاسخ و واکنش سیستم ایمنی بدن به مواد مضر و عوامل میکروبی در بدن است.از همین رو با توجه به تحقیقاتی که بر روی شکلات تلخ انجام شده، این محصول میتواند نقش بسیار موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد، یک سیستم ایمنی قوی می تواند برای مقابله با انواع التهاب ها همیشه آماده باشد.

ضد استرس: برخی از افراد استرس را مادر تمام بیماری ها می دانند و شاید این حرف آنها تاحدودی بسیار زیادی درست باشد، چرا که استرس میتواند آثار بسیار مخربی در تمام اجزای بدن و ازهمه مهمتر سیستم روحی وروانی ما داشته باشد.استرس میتوان روند پیری شما را سرعت داده و انواع لذت های زندگی را از شما سلب کند. استفاده از شکلات تلخ به کاهش استرس، انواع تنش ها بسیار کمک می کند.فلاونول‌‌های موجود در کاکائو بر روی علمکرد مغز تاثیر مستقیم گذاشته و به شدت استرس را کاهش می دهند.

کاهش وزن با شکلات تلخ: افزایش وزن و از طرفی دیگر کاهش آن امروزه به دلیل سبک زندگی ها و همچنین نوع تغذیه، به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های افراد محسوب می شود، شکلات تلخ با افزایش سوخت وساز در بدن و کاهش جذب قند در بدن و در جریان خون می شوند. از طرفی کاکائو دارای خاصیت چربی سوزی بالایی است که می تواند به لاغری و کاهش وزن در افراد کمک کند.

تقویت حافظه با شکلات تلخ : افزایش نروپلاستی مغز  یکی از دیگر از خواص شکلات تلخ است که همین موضوع می تواند به روند تقویت حافظه و همچنین بهبود خلق و خوی در افراد کند.

خواص شکلات تلخ

شکلات تلخ جوان کننده پوست : دانه های کاکائو دارای منبع غنی از آنتی اکسیدان های طبیعی مانند فلاونول هستند، که این ماده درمانی می تواند به عنوان یک ماده ضدالتهابی در پوست عمل کرده و مانع از انواع پیری های زودرس، و مانع از برخی بیماری های پوستی شود.همچنین استفاده از شکلات تلخ می تواند باعث بهبود گردش جریان خون در بدن که همین موضوع نیز میتواند تاثیر مستقیم بر روی تغذیه، آبرسانی و جوان سازی سلول های پوست گذاشته و به عنوان یک لایه بردار، با حذف سلول های مرده، پوست را جوان سازی کند.

اما سخن آخر اینکه، همانطوریکه شماهم می دانید تمامی محصولات و مواد غذایی درکنار خواص گوناگون و بسیار متعدد خود، دارای عوارض هایی نیز هستند. از همین رو پیشنهاد می شود قبل از مصرف انواع مواد غذایی و خوراکی، آگاهی کامل و درستی را نسبت به عوارض و شیوه و مقدار مصرف صحیح آنها داشته باشید.

اینستاگرام بازینام


بازینام

وب سایت بازینام | بازینام مجله فرهنگ ، ادب و هنر |