ویژگی های یک لوگو حرفه ای را بهتر بشناسیم

یک لوگوی حرفه ای و خاص تجاری می تواند تاثیرات بسیار مطلوب و کارآمدی بر روی کسب و کار داشته باشد.

ازهمین رو ویژگی های یک لوگوی موفق را نبایست به هیچ وجه نادیده گرفت

لوگو چیست و چه تاثیری بر ذهن مخاطبان و مشتریان می گذارد؟

به زبان بسیار ساده لوگو یا همان نشان تجاری به نوعی معرف و زبان تبلیغاتی یک محصول و یک کمپانی محسوب می شود.

این لوگو که ترکیبی از اسم و نقش و گاهی تنها یک تصویر و یا یک رنگ خاص می باشد که در آن واحد تداعی کننده حس و حال ، تاریخچه ؛ محصولات و کارآیی آنها و… در ذهن مخاطبان و مشتریان یک کمپانی (شرکت) است.

لوگو و یا همان مارک و نشان های تجاری همانطوریکه گفته شد تاثیرات بسیار مستقیمی برذهن و افکار و همچنین جنس و شکل معرفی برند ها ، کسب وکارها ، فعالیت ها و محصولات دارند.

برای مثال می توان به لوگوی معروفی چون نشان نازی ها اشاره کرد که دیدن آن تنها ایجاد ترس ، خشونت و جنگ را در اذهان زنده می کند چرا که این لوگو بنا به فعالیت های آن حزب خشن تاثیرات خود را بر ذهن عموم اینگونه حک کرده است.

پس آنچه یک لوگو باتوجه به فعالیت های صاحبان آن دارد این است که بداند چه چیزی را در ذهن مخاطبان و مشتریان خود در آینده ثبت خواهد کرد و با دیدن آن لوگو چه احساس خواهند داشت.

ویژگی های یک لوگوی موفق +1

یک لوگو ، یک شخصیت منحصر به فرد است

در پرداختن به ویژگی های یک لوگو حرفه ای و خاص در گام اول می بایست این نکته را در نظر بگیریم که هدف ما از طراحی و ساخت یک لوگو ، ساخت چه نوع و چه جنس شخصیتی است!.

شایدبرای شما این سوال پیش بیاید که چرا ساخت شخصیت؟ و این شخصیت چه ارتباطی به طراحی لوگو دارد؟

همانطوریکه گفته شد یک لوگو معرف و زبان گویای یک کمپانی و محصولات آن و فعالیت های صاحب و صاحبان آن است.

این زبان یک شخصیت است که مقابل مخاطبین و مشتریان خود ایستاده و برای آنها سخرانی می کند ، تبلیغ می کند، و از طریق چهره و پوش خود یعنی رنگ ها ، فرم ها و شکل هایی که طراح آن لوگو برایش ساخته با مخاطب ارتباط عاطفی ، روانی ، و حسی می گیرد.

حالا اگر این لوگو یک شخصیت ناقص، بد لباس ، و دارای لکنت زبان و بد ریخت باشد ،هرگز یک شخصیت دوستداشتنی و خاص نخواهد بود.

برعکس بزودی همه آن را ترک می کنندو او را به یک شخصیت گوشه گیر تبدیل خواهند کرد.
پس یادمان نرود که یک لوگو می بایست؛ دارای یک شخصیت منحصربه فردباشد.

یک لوگو از راه ارتباط مفهومی با کسب و کار شخصیت معنایی پیدا می کند

ویژگی های یک لوگوی حرفه ای +2

ویژگی های یک لوگو حرفه ای موفق

درطراحی و ساخت یک لوگو اینگونه می تواند گفت یک قانون تدوین شده ای وجود ندارد و این تخیل گرافیست و طراح است که تبدیل به شخصیتی به نام لوگو می شود.

اما باتوجه به رعایت برخی اصول در تبلیغات به روز و مدرن و همچنین همگام بودن با سطح دانش و علم روز رعایت برخی اصول می تواند در پایه گذاری ویژگی های یک لوگوی حرفه ای موثر باشد که ما نیزدر این جا به چند مورد از این ویژگی ها اشاره می کنیم:

هشت ویژگی یک لوگوی موفق

سادگی
تفکیک
ربط
به یاد ماندنی بودن
مقیاس پذیری
تطبیق پذیری
خوانایی
کیفیت مطلوب

در توضیح این هشت ویژگی این نکات رو هرگز نباید فراموش کرد که یک لوگو حرفه ای به هیچ وجه نبایدشبیه و یاتداعی کننده یک برند از یک کمپانی دیگر باشد.

این موضوع ربطی به کپی بودن ندارد بلکه به حس و حال و تداعی کردن در اذهان مربوط می شودوهمچنین یک لوگو می بایست کاملن در اختیار محتوا و بطن داستان یک کمپانی قرار بگیرد.

به زبان ساده یک لوگو در حداقل ترین شکل ممکن باید به محتوای صاحب خود ربط داشته باشد.و این بدترین شکل ممکن و یک فاجعه است که لوگویی که طراحی کرده اید بی ربط باشد و با یک نشان تجاری دیگه اشتباه گرفته شود

انتخاب رنگ؛ انتخاب نام؛ انتخاب شکل ها و فرم ها و در نهایت ساخت یک هویت

همه ما در طول زندگی خود با اشیاء ، افراد و حوادث گوناگون خوب وبدی همراه و مواجه شده ایم در خواسته ویا ناخواسته در ذهن ما تاثیراتی را چه خوب وچه بد حک کرده کرده اند.

گاهی با رجوع به انباری خانه و دیدن یک اسباب بازی دوران کودکی خود ، تمام حس حال آن دوران بعد از گذشت سال ها در وجودمان تازه می شود ویا دیدن یک یادگاری و یک عکس ویک تصویر می تواند حس وحال دگرگون کننده ای در ما ایجاد شود.

انتخاب رنگ ، به عنوان یکی از مهمترین و حساسترین رکن در یک طراحی به طور قطع می تواند تاثیر بسیارمستقیمی بر احساسات و روان مخاطبین خود بگذارد.

همچنین استفاده از شکل و فرم ها ، تصاویر نماد های سنتی و یا دیگر نماد ها ، استفاده از اشیاء تاریخی و یا منابع بومی محلی همگی
ارتباط مستقیمی با احساسات و عواطف مخاطبین خواهند داشت که برای
استفاده از این موارد به طور قطع نیازمند شناخت کافی از این منابع خواهد بود.

چراکه می به عنوان طراح لوگو در حال ساخت یک هویت و یک شخصیت هستیم.

فونت ها و طراحی آن ها را دست کم نگیرید

در بررسی ویژگی های یک لوگو حرفه ای یکی از مهمترین نکات آنالیز
آنچیزی است که به عنوان طرح اولیه و یا یک طرح قابل ارائه شکل گرفته
، می باشداست.

رعایت کلیه موارد اعم از شکل وفرم ، بگارگیری رنگ ها ، تکفیک و عدم بی ربط بودن ، مقیاس پذیری و قابل تطبیق بودن و از همه مهمتر خوانایی ،

آیا آنچه شما به عنوان یک طراح لوگو در انتخاب فونت و
یا در طراحی فونت بکار گرفته اید برای تمام مخاطبین قابل درک و خواناست؟

هرگز این نکته را فراموش نکنید آنچه شما به عنوان یک طراح لوگو و
یا یک گرافیست در ذهن خود خلق می کنید به طور قطع
نمی تواند همان چیزی قابل درک و قابل فهم برای عموم افراد باشد.

جز با رعایت شناخت کافی ،کامل و دقیق از تمام سطوح یک جامعه.
درست همین نقطه است که سادگی ، روان بودن و درعین حال زیبایی
و از همه مهمتر خوانایی دریک طرح به عنوان ارکان بسیار مهم محسوب می شوند.

یک طراح لوگو و یا طراح فونت و طراح حروف باهوشیاری کامل و در عین حال
با بکارگیری از سادگی و روان بودن و از همه مهمتر خوانایی طرحی
را ارائه می کند که گاهی یک فونت و یا یک نوشته خود به تنهایی شامل:
یک تصویر مفهومی قابل درک، یک حس ، یک پیام ، و یک هویت است.

ویژگی های یک لوگوی حرفه ای +3

در پایان ، یک لوگو حرفه ای با عمر جاودانه بسازید

به طور مختصر به ویژگی های یک لوگوی حرفه ای در این مقاله پرداختیم ،
و به برخی نکات مهم و کارآمد در طراحی یک لوگو نیز اشاراتی داشتیم.

و درپایان تنها به این نکته اشاره می کنیم که:
همیشه در طراحی یک لوگوی تجاری گام های ابتدایی خود را فقط برای ساخت
یک لوگو باعمری جاودانه بردارید ، گویی این لوگویی که شما در حال حاضر در

حال ایده پردازی و ساخت آن هستید دقیقن همان چیزی باشد که حتی
بعد از گذشت یک قرن از طراحی و ارائه و انتشار آن همچنان دارای
زبان ، کیفیت، و محتوای به روز ( مدرن) باشد.

در واقع لوگو یاهمان شخصیتی و هویتی که خلق کرده اید ،
هرگز نبایدپیر شود یا حداقل اگر پیر شد ، پیرمردی با هیبتی باشد که
همگی از دیدن و گوش دادن به سخنان آن لذت می برند.

اینستاگرام بازینام


بازینام

وب سایت بازینام | بازینام مجله فرهنگ ، ادب و هنر |

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *