متداکتینگ یک سبک ویا یک شیوه بازیگری است که در آن بازیگران خود را به جای کاراکتر داستان قرار می‌دهد و مدتی با آن زندگی می‌کند | بررسی بازی  داستین هافمن در فیلم  دونده ماراتن 

متد اکتینگ یک سبک و یا یک شیوه از بازیگری است که در جهان طرفداران و مخالفان بسیاری را دارد.اما آنچه بیشتر باعث نقد و مخالفت باسبک متد اکتینگ در بازیگری می شود نوع تعریف و یا اجرای اشتباه آن و یا عدم تعد برخی بازیگران نسبت به قوانین و اصول بسیار سخت موجود در این سبک است.بازیگران این سبک گاهی برای مدت طولانی در نقش خود زندگی می کنند مقدار قابل توجهی از وزن خود را کاهش می دهند یا برعکس به وزن خود اضافه می کنند تا برای نقشی خاص مناسب باشند. اما برخی از آن ها حتی زندگی شخصی خود را نیز به کلی تغییر می دهند تا برای نقش خود در فیلم آماده شوند بنابرااین میتوان گفت اجرای این سبک در بازیگری دو سر برد را دارد که یک سر آن عدم تعهد به اجرا ومخالفت با این سبک  بخاطر وارد شدن صدمه های احتمالی روحی روانی و جسمی است و یک سر دیگر آن ماندگاری نام برخی بازیگران در اجرای این سبک است چرا که این بازیگران چیزی فراتر از نقش و بازیگ خود را به ثبت رسانده اند. 

با مروری اجمالی درتاریخ سینمای جهان به جرات می توان نام بازیگران بزرگی چون رابرت دنیرو ،  جیم کری ، هیث لجر ، مت دیمون و …را دید در با اجرای این سبک در بازیگری نام خود را سینما و فیلم هایی که بازی کرده اند به ثبت رسانده اند.

داستین هافمن ، یک بازیگر متد اکتینک در فیلم دونده ماراتن 

بازیگری_هافمن

فیلم دونده ماراتن یک فیلم گنگستری و جنایی است که داستین هافمن در روزهای نخست بازیگری حرفه ای خود در این فیلم در نقش یک دونده مارتن که الماس هایی را به سرقت برده و حالا گروهی جنایتکار در تعقیب او و برادرش هستنند اما در نکات قابل توجه در این فیلم می توان به این موضوع اشاره کرد : هافمن برای بازی کردن در این نقش، حدود ۷ کیلوگرماز وزن خود را با روزی دستکم ۶٫۵ کیلومتر دویدن کاهش داد.

در سکانس هایی که داستین هافمن براثر دویدن های زیاد به نفس نفس می افتد و گویی توان نفس کشیدن را ندارد در واقع این بازیگر در هر برداشت نیم مایل را می دوید به شرایط واقعی بازی در نقش خود برسد.لارنس اولیویه یکی دیگران از بازیگران این فیلم که مخالف استفاده داستین هافمن از شیوه متداکتینگ در شیوه  بازیگری اش بوده به نقد به او گفته است :بهتر نیست کمی بازیگری را امتحان کنی؟ خیلی راحت تر است ، گرچه بسیاری این نقل خودرا درباره این شیوه بازیگری هافمن را یک شایعه می دادند.اما چیزی که بسیارواضح است این است که داستین هافمن در این فیلم بسیار به شیوه بازیگری متداکتینگ وفادار بوده. بازیگری که به نقش خودهم بسیار متعهد بود.

درباره این مطلب در اینجا بیشتر بخوانید

برگرفته : روزیاتو

دسته‌ها: تئاتر

بازینام

وب سایت بازینام | بازینام مجله فرهنگ ، ادب و هنر |