آموزش بازیگری متداکتینگ

آموزش بازیگری متداکتینگ: این شیوه به عنوان یکی از شیوه های پرطرفدار پرورش بازیگر است که تکنیک این شیوه بر اساس سیستم استانیسلاوسکی ساخته و پایه گزاری شده است

تکنیک وشیوه بازیگری متداکتینگ به عنوان یکی از پر طرفدارترین تکنیک ها توسط سه معلم یعنی استلا آدلر، لی استراسبرگ و سنفورد مایزنربا تاکید برجنبه های مختلف این تکنیک به تکامل خود رسد. استلاآدلر با تاکید بر جنبه های جامعه شناختی این تکنیک ، لی استراسبرگ با تاکید بر جنبه های روان شناختی این تکنیک و مایزنر با تاکید بر جنبه های رفتاری هرکدام سهم بسزایی در تکامل این تکنیک داشته اند.

در دهه های ۴۰ و ۵۰ میلادی در شیوه بازیگری سبک متد اکتینگ توسط لی استراسبرگ توسعه وسیعی پیدا کردو از شاگردان این استاد می توان به مارلون براندو، رابرت دنیرو، مریل استریپ، پل نیومن، آل پاچینو، جیمز دین ، داستین هافمن، مرلین مونرو و جک نیکلسون ،کریستین بیل اشاره کرد.

اما یکی از بازیگران بسیار موفق و نامدار سینمای جهان این سبک از بازیگری رابرت دنیرو است.که در کارنامه بازیگری خود آثار شاخصی چون راننده تاکسی و گاو خشمگین و … را به ثبت رسانده است.

رابرت دنیرو خود را یک بازیگر سبک متد میداند و هنگامی که او برای ایفای نقش خاصی قراردادی را  امضا می کند، اتود بازیگری زیادی را روی نقش های پیاده میکند و همچنین زمان زیادی را صرف تحقیق و یا ایجاد زمینه های گسترده برای نقشی که به او واگذار شده می کند. رابرت دنیرو تجربه همکاری در چند فیلم را با مارتین اسکورسیزی کارگردان نامدار سینمای جهان را دارد که از معروف ترین آنها می توان به فیلم راننده تاکسی در کنار بازی در فیلم شاهکار پدرخوانده وگاو خشمگین اشاره کرد. رابرت دنیرو که  راز موفقیت های خود را در بازیگری وابستگی اش به سبک متداکتینگ که از استاد خود لی استراسبرگ آموخته می داند درباره شیوه بازیگری خود طی گفتگویی که با اسکویر داشت اینگونه گفت: نترسید ازآنچه غریزه شما در بازیگری به شما می گوید و همیشه به آن گوش کنید.

یکی از نکات مهم برای آموزش بازیگری متداکتینگ و درک هرچه بهتر از شیوه بازیگری رابرت دنیرو ( متداکتینگ) این است که از نظر وی بازیگری همیشه  به معنای ارائه بازی های اغراق آمیزو ارائه بازی های (غلو شده) در احساسات نیست. بلکه قدرتمندترین بازی ها آن زمانی است که در حالتی غیر از آن اجرا می شوند. دنیرو درباره این نوع بازیگری اینگونه میگوید که:”مهم نیست که احساسات شما در بازیگری مشخص شود زیرا در زندگی واقعی مردم سعی نمی کنند احساسات خود را نشان دهند،  بلکه آنها سعی می کنند آنها را پنهان کنند.

آموزش بازیگری متداکتینگ+1

این گفتگوی رابرت دینرو تعریف کوچک ولی کلیدی از سبک بازیگری وی می کند که می تواند یک درس کلیدی  طراحی و اجرای یک اتود بازیگری و درسی مهم برای علاقه مندان به بازیگری باشد، اینکه  با شناخت درست از احساسات نقش ( کاراکتر) به صورت واقعی و حقیقی  باید آن را بازی کرد.رابرت دنیرو برای بازی در نقش اصلی فیلم  مارتین اسکورسیزی ( راننده تاکسی) برای درک درست از شخصیت واقعی یک راننده تاکسی ۱۲ ساعت را در نیویورک به عنوان راننده تاکسی کار کردو اتود بازیگری خود را دراین نقش تکمیل کرد.همچنین برای بازی در نقش یک بوکسور  در فیلم گاوخشمگین صدها ساعت را با لا موتا ( بوکسوری که نقش او را بازی کرد) گذراند و حتی در ۳ مسابقه واقعی بوکس با هم جنگیدند که در نهایت بخاطر بازی در این فیلم موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر شد. وی همیشه خود را متعهد به نقشی که به او واگذار شده می داند و درباره آن نقش به واقع زندگی می کند. امااز نکات جالب توجه درباره آثار رابرت دنیرو می توان به سالگرد هر ساله فیلم راننده تاکسی که با حضور عوامل وبازیگران این فیلم برگزار می شود اشاره کرد.جایی که هر ساله همه بازیگران و عوامل این فیلم در کنار یکدیگر همه با هم فریاد می زنند: “داری با من حرف می زنی؟”این دیالوگ به عنوان معروف تارین دیالوگ فیلم راننده تاکسی است که در صحنه ای که دنیرو مقابل آیینه ای قرار گرفته آن را می گوید.

کلیه حقوق این ملب متعلق به سایت بازینام است و هرگونه کپی برداری و استفاده در وبلاگ های و نشریات و دیگر صفحه ها تنها با ذکر منبع باعنوان ” بازینام ” مجاز بوده و درغیر این صورت شامل پیگرد قانونی می شود.

دسته‌ها: تئاتر

بازینام

وب سایت بازینام | بازینام مجله فرهنگ ، ادب و هنر |