تا پایان مرحله معرفی آثار دخالتی در روند جشنواره‌های تئاتر استانی نداریم ؛ این سخن مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی درباره روند انتخاب آثار در جشنواره بین المللی تئاتر فجر است

 اتابک نادری مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها درباره روند انتخاب آثار جشنواره تئاتر استانی جهت حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر توضیح داد: در حال حاضر مشغول بررسی وضعیت اجرای عمومی و کیفیت آثار برای معرفی به مرحله انتخاب جشنواره تئاتر فجر هستیم. همچنین حضوراین آثار در همایش تئاتر استان‌ها را هم ارزیابی می‌کنیم. هر گروه باید لوح فشرده اجرای خود را تا یک هفته الی ۱۰ روز بعد از جشنواره تئاتر استانی به هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی ارسال کنداین درحالی است که بسیاری از گروه های شرکت کننده در این جشنواره که تنها راه حضور  برای گروه های مستعد و خلاق تئاتر شهرستان در بزرگترین فستیوال تئاتر ایران است گلایه هایی که نسبت به روند برگزاری جشنواره تئاتر استانی ، نوع چیدمان و انتخاب آثار و یا نوع انتخاب هیئت داوران و انتخاب آثار را به همراه داشته و اینکه همیشه وجود این حواشی در تمام جشنواره ها امری طبیعی به نظر می رسد نمی تواند ابزار و مهری سرپوش کننده بر این ماجرا باشد. 

مرکزهنرهای نمایشی به صراحت پای خود را تا حدود بسیاری  زیادی ازین ماجرا بیرون می کشد و تازه همین جاست که ماجراهای اصلی تئاتر استانی و حواشی آن آغاز می شود.جایی کهدر غیاب نظارت کارشناسانه و دقیق وعادلانه نوع کیفیتیاجرای این جشنواره به گونه ای رقم میخورد که برخی گروه ها به حتم می توانند همه چیز را به نفع خود و یا گروه هایدیگر تمام کنند و یا اینکه چقدر در حق دیگر گروه ها  عدالت واقعی رعایت شده و یا چقدر داوری ها و نظارت درست صورت گرفته مسئلهکمی گنگ و مبهم است.

تئاتر استانی+نادری

به هرحال تئاتر استانی به عنوان تنها سرمایه تئاتر شهرستان می تواند باعث بسیاری اتفاقات باشد و شاید تنها با یک انتخاب غیر اصولی و نادرست سرمایه هنری و سرنوشت گروهی دچار تغییر شود.

اتابک نادری مدیر هماهنگی تئاتر استان های اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به برخی از مشکلات گزارش شده در داوری نهایی جشنواره ها یادآور شد: جشنواره تئاتر استان ها در سال های اخیر با مدیریت مستقیم ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان استان برگزار شده و تمامی تصمیم ها از انتخاب آثار ، تعداد کارها و فراخوان گرفته تا انتخاب هیات های انتخاب و داوری و … از سوی ادارات کل و هنرمندان استان گرفته می شود.نقش ما تنها نظارت بر آثار انتخاب شده و خروجی جشنواره ها تا جشنواره تئاتر فجر است. قبل از این مرحله دخالتی در روند جشنواره های استانی نداریم

 

دسته‌ها: تئاتر

بازینام

وب سایت بازینام | بازینام مجله فرهنگ ، ادب و هنر |