نقاشی دانشجویی

نخستین اکسپو نقاشی دانشجویی به همت دانشگاه الزهرا ۲۳ بهمن تا ۷ اسفندماه در پردیس ملت برگزار می‌شود

داریوش فرد‌ دهکردی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه نقاشی دانشگاه الزهرا و مدیر نگارخانه بهزاددرباره این اکسپو گفت: من همیشه دانشجویان را تشویق می‌کردم که در فضای هنری خارج از دانشگاه حضور داشته باشند و به فکر پلی بودیم که آنها را سریع‌تر با خارج از دانشگاه مرتبط کنیم. احساس می‌کردم حمایت از قشر دانشجو باید جدی‌تر باشد. گالری‌ها و جشنواره‌های زیادی وجود دارند که همه هنرمندان می‌توانند در آنها شرکت کنند ولی رویدادی که ویژه دانشجویان باشد و به آنها بها داده شود وجود نداشت.

دهکردی افزود: با توجه به نتایج تجربیاتم مشاهده کردم دانشجویانی که در زمان تحصیل تشویق شدند و توانستند در فضای حرفه‌ای هنر وارد شوند، تجربیات زیادی کسب کردند و یاد گرفتند که باید مبارزه کنند تا خودشان را به جامعه هنری نشان دهند. بنابراین تصمیم گرفتیم این رویداد را به صورت جدی و در قالب اکسپو برگزار کنیم تا دانشجویان بتوانند به صورت جدی خود را محک بزنند.

مدیرگروه نقاشی دانشگاه الزهرا ادامه داد: حدود ۱۵ سال پیش اکسپوهایی در تهران برگزار شد اما ادامه پیدا نکرد. ولی ما این عنوان را برای یک رویداد دانشجویی ثبت کردیم تا متولیانی که با دانشجوها سر و کار دارند و گالری‌داران و مجموعه‌دارها با بچه‌ها در تماس باشند و بتوانند جرقه‌های استعداد را پیش از ورود جوان‌ها به فضای حرفه‌ای شناسایی کنند.

فرد دهکردی افزود: ایده این کار ۶ ماه پیش مطرح شد و پرورش یافت. شهریورماه نیز این اکسپو به شکل رسمی ثبت شد و جلسات متعدد در این رابطه برگزار شد. دانشگاه‌های دیگری نیز در این کار با ما مشارکت دارند و در انتخاب اعضای هیئت داوران سعی کردیم از اساتید دانشگاه‌های دیگر بهره ببریم.

او با اشاره به اینکه فراخوان اکسپو مهرماه اعلام شد، گفت: در دانشگاه‌های مختلف این فراخوان را اعلام کردیم و علاقه‌مندان تا ۱۵ دی مهلت دارند آثار خود را  ارسال کنند. تا به حال استقبال خوبی از این رویداد شده و عده زیادی از شهرستان‌ها مشارکت داشتند. دانشجویان هنر و دانشجویان رشته‌های دیگر که در زمینه هنر فعالیت می‌کنند امکان این را دارند که در اکسپو حضور داشته باشند. همچنین با توجه به اینکه خواستیم چتر حمایتی ما بازتر شود، فارغ التحصیلان ۱۰ سال اخیر دانشگاه‌ها نیز می‌توانند آثار خود را شرکت دهند.

او درباره محل برگزاری اکسپو گفت: برای انتخاب محل اکسپو از ابتدا پردیس ملت را درنظر داشتیم اما چون به فضای بزرگ‌تری نیاز داشتیم تصمیم گرفتیم نگارخانه صبا را انتخاب کنیم. اما پس از صحبت‌هایی که انجام شد متوجه شدیم همکاری خوبی با ما نمی‌شود و با وجود دانشجویی بودن این رویداد و کمبود امکانات مالی ما، مبلغ زیادی به عنوان ورودی درخواست شد. بنابراین متوجه شدیم پردیس ملت برای برگزاری چنین رویدادهایی بهترین گزینه است و همکاری مناسبی با رویدادهای هنری دارد.

فرد دهکردی ادامه داد: این اکسپو  و نمایشگاه  نقاشی دانشجویی فرصت مناسبی برای جوانان است که خودشان را نشان دهند. ما قصد داریم برای معرفی هنرمندان و فروش آثار اقدامات جدی انجام دهیم. همچنین تصمیم گرفتیم به ۱۰ نفر برگزیده هم جوایزی اهدا کنیم و تعدادی از اسپانسرهای اکسپو قصد دارند لوازم هنری به برگزیدگان اهدا کنند. برای انتخاب این ۱۰ نفر برگزیده، ۵ نفر را به شکل شورایی متشکل از دانشجویان انتخاب می‌کنند، ۳ نفر را بازدیدکنندگان در روز افتتاحیه و ۲ نفر را اسپانسرها انتخاب می‌کنند. استقبال خوب هنرمندان از این رویداد نشان می‌دهد کسانی که فعالیت هنری می‌کنند اگر در کنار هم باشند به نفع همه است و فایده آن به هنر مملکت می‌رسد.

منبع:هنرآنلاین


بازینام

وب سایت بازینام | بازینام مجله فرهنگ ، ادب و هنر |

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *